Stop železničným nehodám
Nebezpečné závady na železničnej vlečke, bezpečná železničná prevádzka a nehody spolu súvisia.
Aký je návod na bezpečnú železničnú prevádzku, vylúčenie nebezpečných závad na železničnej vlečke, a vylúčenie nehôd z dôvodu zlého stavu železničnej vlečky?
Ak dodržíte nasledovný postup bez svojich „zlepšovákov“, potom vám garantujem, že to všetko dosiahnete. Nevyhnutné etapy, ktorými musíte prejsť, aby ste to dosiahli sú nasledovné:
1. Ak sa chcete niekde dostať potrebujete nevyhnutne vedieť kde sa nachádzate, a potom si určiť cieľ, a vybrať cestu k nemu – pešo, autom, najkratšou cestou, najrýchlejšou cestou…, ale bez východzieho bodu a určenia cieľa sa len motáte, a vaša cesta je jeden veľký chaos.
To isté platí aj na vašej železničnej vlečke. Bez zistenia komplexného, skutočného stavu železničnej vlečky vaša údržba, opravy, rekonštrukcie sú neefektívne. Sú len takým motaním sa. Pod pojmom skutočný stav železničnej vlečky samozrejme nemyslím zistiť jej rozsah a počty koľají a výhybiek, to viete zo situačného plánu, ale zistiť komplexný „zdravotný stav“ železničnej vlečky, t.j. všetky závady, ich súvislosti, kumulácie, ich vážnosť a nebezpečnosť, miesto výskytu a súvislosti s vašou prevádzkou.
2. Po zistení skutočného stavu železničnej vlečky si musíte určiť svoj cieľ, kde sa chcete dostať.
- odstránenie ktorých závad – všetkých čo mi niekto napíše, alebo len nebezpečných ?
- akým spôsobom – lokálne, aby to nejako ešte vydržalo, alebo aj trvalejším spôsobom nejakou väčšou opravou alebo rekonštrukciou, alebo kombináciou týchto spôsobov ?
Ja vám doporučujem, aby vašim cieľom bolo zaistenie priebežnej prevádzkovej spôsobilosti a bezpečnosti dopravy na železničnej vlečke. Ak to bude vašim cieľom, potom je potrebné zistiť, ktoré závady tomu prekážajú.
3. Už poznáte svoj východzí bod a určili ste si cieľ, teda viete kde sa chcete dostať, teraz je na rade určiť si spôsob ako sa k danému cieľu dopracujete, teda cestu po ktorej sa vydáte. Tu mám na mysli, že možno bude pre vás finančne neúnosné hneď po zistení skutočného stavu železničnej vlečky odstrániť všetky závady, alebo všetky nebezpečné závady. Pri výbere cesty je nevyhnutné spojiť vaše finančné možnosti s prevádzkovou potrebou a s odbornosťou vybranej firmy, ktorá vám predloží východiská z tejto situácie.
Tu musím povedať, že keď poznáte dva body – východzí bod a cieľ, vždy sa dajú nájsť rôzne cesty, neexistuje len jedna cesta; t.j. aj pri vašich obmedzených finančných možnostiach a množstvu zistených závad je vždy viacero riešení.
4. Už poznáte veľmi veľa – východzí bod, cieľ, cestu k nemu, ale čo s pochybnosťami, či naozaj tá cesta je pre vás tá najlepšia, či to nie je najlepšia cesta pre vašu odbornú firmu, alebo vašich odborných zamestnancov? Tu funguje mne osvedčený recept. Akú garanciu mi dáš, že po tejto ceste, ktorú si mi predostrel, a mne sa celkom pozdáva, alebo aj menej pozdáva, dôjdem do môjho cieľa? Tu vám doporučujem požadovať nie nejaké stavebné záruky na prácu alebo materiál, s tým je vždy problém, ale záruky na doporučenú cestu do cieľa, alebo záruku na samotný cieľ, napr. záruku na zaistenie priebežnej prevádzkovej spôsobilosti, na odhalenie a včasné odstránenie nebezpečných závad, alebo prenesenie časti, alebo celej svojej zodpovednosti za technický stav železničnej vlečky na odbornú firmu, samozrejme pri garantovaných cenách za opravné práce…
5. Ak všetko zrealizujete až po tento bod, potom vám ostáva len jedna povinnosť, ktorej sa nemožno úplne zbaviť a to priebežná kontrola putovania po tejto ceste, t.j. kontrola činnosti odbornej firmy alebo vašich odborných pracovníkov, preberanie ich prác, meraní a kontrol, čítanie ich vyhodnocujúcich správ a sledovanie či, a ako rýchlo sa blížite k cieľu, alebo ak ste v cieli, či tam stále ste, či ste „nezaspali na vavrínoch“ a opäť ste niekde inde, kde ste nechceli byť. Tu ma napadá pekné prirovnanie. Ísť na severný pól a „dobyť ho“ je určite náročné, ale zotrvať presne na ňom je taktiež náročné, lebo tí čo tam boli hovoria, že po „dobytí“ póla, ktorý nie je na pevnine je nevyhnutné svoju polohu neustále kontrolovať, lebo sa zrazu ocitnete mimo póla.
6. Gratulujem vám, už ste prešli celou cestou, ste v svojom stanovenom cieli, stojí to za to sa obzrieť a pozrieť sa na tú náročnú cestu, ktorú ste zvládli, ten strach z poznania skutočného stavu svojej železničnej vlečky, strach z reakcie vrcholového vedenia, strach o svoju pozíciu, strach z nehôd a iné strachy. Možno vás to tak nabudilo, že vás lákajú aj ďalšie ciele. Možno vás to motivovalo sa viac „zapáliť pre vec“, takže vám prajem šťastnú cestu na vašich ďalších cestách pracovným aj súkromným životom.
7. Jednoduché zhrnutie postupu k bezpečnej železničnej vlečke je nasledovné:
Vykonanie technického auditu železničnej vlečky založeného na podrobnej diagnostike koľají a výhybiek, s vyhodnocujúcou správou, za účelom:
- Získania technickej spôsobilosti železničnej vlečky, ako nevyhnutného podkladu pre povolenie na prevádzkovanie dráhy, alebo pre zmenu povolenia.
- Podkladu na vykonávanie svojpomocnej údržby a opráv.
- Jednorázového splnenia zákonných povinností (príloha č.17 vyhl. č.350/2010 MDPT), a zvýšenia bezpečnosti železničnej dopravy
- Delegovania zodpovednosti za priebežnú prevádzkovú spôsobilosť železničnej vlečky.
Na základe vyhodnocujúcej správy si vyberte cieľ kde sa chcete dostať.
(účel technického auditu už čiastočne určuje cieľ)
- Získať technickú spôsobilosť železničnej vlečky a povolenie na prevádzkovanie dráhy.
- Získaťnezávislé podklady na kontrolu a svojpomocné odstraňovanie závad.
- Zvýšenie bezpečnosti železničnej dopravy bez delegovania zodpovednosti.
- Zaistenie priebežnej prevádzkovej spôsobilosti železničnej vlečky s delegovaním zodpovednosti na odbornú firmu.
Na základe vyhodnocujúcej správy, svojich finančných možností, prevádzkových potrieb a odborných riešení si vyberte spôsob ako sa tam dostanete.
- Jednorázové odstránenie nebezpečných závad a získanie technickej spôsobilosti železničnej vlečky.
- Jednorázové získanie podkladu a kontroly pre svojpomocnú údržbu a opravy.
- Jednorázová oprava nebezpečných závad a stanovenie ďalšieho postupu na zvýšenie bezpečnosti železničnej dopravy.
- Zmluva o údržbe s odbornou firmou, zaistenie priebežnej prevádzkovej spôsobilosti železničnej vlečky s delegovaním zodpovednosti za vady diela. Vada diela je nezistenie alebo neskoré odstránenie zmluvne dohodnutých závad.
Kontrola činnosti na dosiahnutie a udržanie cieľa.
- Preberanie prác a meraní, čítanie vyhodnocujúcich správ, kontrola zmluvných podmienok.
Zároveň vás všetkých pozývam k akcii a prvým krokom na tejto ceste poznania, a to vykonaním technického auditu na vašej železničnej vlečke. Naša PONUKA
Teraz pre tých, čo sa chcú vydať po jednotlivých etapách do svojho cieľa podrobnejšie o jednotlivých bodoch:
Viem o čom hovorím, keď trvám v 1.-om bode na zistení skutočného “zdravotného stavu“ železničnej vlečky. Prevádzkovateľ dráhy má svoje zákonné povinnosti. (viď. Zákon o dráhach č.513/2009, §30), a je v jeho záujme aby mal zabezpečenú bezpečnosť prevádzkovania železničnej dráhy a vyvaroval sa nehôd. Čo všetko spúšťajú nehodové udalosti vie iba ten, čo to zažil. Čo všetko hrozí?
1. vyšetrovanie príčin nehody
- skúma sa stav železničného zvršku v zóne vykoľajenia, čo je 30m pred a 10m za nulovým bodom (prvé miesto po začatí šplhania okolku kolesa na temeno koľajnice, alebo prvé miesto po prepade kolesa), merajú sa po 1m parametre rozchodu, prevýšenia a vzopätia, posudzujú sa ostatné súvislosti a celkový stav železničného zvršku
- Skúma sa technológia posunu, alebo jazdy
- Skúma sa technický stav vykoľajených koľajových vozidiel
- Skúmajú sa ľudské činiteľe
- Skúmajú sa ostatné možné vplyvy, ktoré sú v nejakej spojitosti s nehodou
2. náhrady škôd – poškodenie, vozidiel, železničného zvršku, rôznych zariadení na dráhe…
3. trestno-právna zodpovednosť – kto a čo zanedbal, a do akej miery.
Postupy vyšetrovania a rozdelenia nehôd sú uvedené v §§92 až 100 Zákona o dráhach. Cieľom vyšetrovania je:
- zistiť príčinu nehody s cieľom prijať opatrenia na prevenciu opakovania nehody alebo opatrenia na celkové zvýšenie úrovne bezpečnosti prevádzky na železničnej vlečke. (odvodené z 92 až §100)
- pri vážnych nehodách prebieha aj „policajné vyšetrovanie“ cieľom ktorého je určenie viny a zodpovednosti konkrétnych osôb.
Teraz vám je asi jasné, že komplexný „zdravotný stav“ železničnej vlečky môžete získať iba nejakou komplexnou prehliadkou, nejakým vstupným technickým auditom technického stavu železničnej vlečky, a to je nemožné bez predpísaných kontrol (viď vyhl. č.350/2010 MDPT príloha č.17), a najmä bez podrobnej diagnostiky. Niečo podobné ako pri zisťovaní zdravotného stavu človeka.
Je ale taktiež nevyhnutné pri vlečkách dlhších ako 1km vykonať meranie koľají a výhybiek kontinuálnym spôsobom, elektronickou pojazdnou rozchodkou, a nie bodovo ručnou rozchodkou po 4m, 6m alebo 8m. Prečo? No práve pre tú komplexnosť a poznanie skutočného stavu.
Je rozdiel, či mám údaje kontinuálne snímané, alebo len bodovo. Keď niekto tvrdí, že je to jedno, tára a je „odborník od fachu“ o ktorom sa zmieňujem na stránke o nás, alebo to hovorí zámerne, aby uspel so svojou ponukou bez kontinuálneho merania, a nemusel investovať do pojazdnej rozchodky od 10 000€ do 20 000€.
Prečo je to nevyhnutné pre vlečky dlhé nad 1km? Lebo pri bodovom meraní sa musí nejaký pracovník zohnúť 250x alebo min.160x, aby získal nejaké údaje, a teda nejaký prehľad o stave rozchodu a prevýšenia, potom rozchodku ustanoviť, odčítať a zapísať namerané hodnoty. To je také ľudské maximum, ktoré sa dá urobiť zodpovedne.
Ak niekto tvrdí, že to urobí aj pri vlečke dlhej 5km, ja tomu neverím a zaraďujem takéto tvrdenie do ríše rozprávok. Samozrejme nehovoriac o tom, že získané údaje sú len bodové v uvedených vzdialenostiach. Čo je medzi tým je nezistené. V podozrivých miestach sa to pre komplexnosť domeriava po 1m, čo je ďalšia práca naviac.
Ďalej je nevyhnutné merať výhybky v rozsahu podľa výhybkových listov, a tie zodpovedne a odborne aj zaviesť. Ak sa zle zavedie výhybkový list, t.j. zle sa napíšu predpísané miery v nejakom parametri, závada sa nemusí zistiť alebo za závadu sa pokladá to, čo závadou nie je.
Ďalej je vizuálna kontrola stavu železničného zvršku a spodku, najmä stavu koľajníc, podvalov, držebnosti upevnenia, kontrola prechodového prierezu, prejazdov a žliabkov, ako aj viditeľnosti upevnenia, stavu priekop, podložia a štrkového lôžka. To všetko v súvislosti s vekom jednotlivých konštrukčných prvkou koľají a výhybiek.
Z tohto všetkého je nemenej dôležité zistené fakty vyhodnotiť k zákonným požiadavkam (Zákon o dráhach č.513/2009 §28; Vyhláška č.351/ 2010 Dopravný poriadok dráh §3, bod 3 a §24; Vyhláška č.350/2010 MDPT; STN 736360 kap.5.3.), ale najmä k nebezpečnosti závad. To je know – how odborných firiem, ako sa s tým vysporiadajú.
Ako to robíme my? Klikni na našu ponuku.
Moje know – how je práve aj v tom, že vyhodnocujúca správa je komplexná s uvedenými závadami a ich rozborom, nielen podľa zákonných požiadaviek, ale najmä podľa nebezpečnosti.
Po obdržaní správy z merania, záleží na kvalite správy, ako sú v nej závady špecifikované. Preto je dôležité poznať výstup firmy, ktorú ste si zvolili, čo vám dá, aký výstup bude po jej kontrole. Budete z tej správy múdrejší, budú vám veci jasnejšie, alebo to bude len suché konštatovanie, odstrániť toto a tamto do vtedy a do vtedy.
Vyhodnocujúca správa z technického auditu, komplexnej prehliadky, ročnej prehliadky, vstupnej prehliadky ( môžu to byť rôzne názvy, dôležitý je obsah prehliadky) musí byť taká, aby ste si vedeli zodpovedne zvoliť svoj cieľ, a taktiež zvoliť si cestu po ktorej pôjdete k cieľu. Ak vám k tomu tá uvedená správa nepomôže, potom ste si zvolili firmu, ktorá nezodpovedá vašim požiadavkám.
Aj v tomto bode je nevyhnutné vychádzať zo správy a uvedené zistenia popísané v správe zosúladiť so svojimi finančnými možnosťami, vašou prevádzkovou potrebou a k tomu vybrať zodpovedajúce technické riešenie na odstránenie závad. Ako vidíte základom všetkého je podrobná diagnostika železničnej vlečky opísaná v bode 1 a kvalitná správa z uvedenej diagnostiky, ako nevyhnutný predpoklad na ďalší postup.
Záruky, vec pre mnohých taká jednoduchá, a jasná, veď čím väčšie číslo dosiahnem 24, 36 alebo 60 mesiacov tým lepšie, nie? Ale nie je to také jasné. Čo obsahuje záruka na práce, záruka na čo? STN736360-2 (Železnice, Koľaj, časť 2 : Preberanie stavebných prác, udržiavacích prác a hodnotenie prevádzkového stavu koľaje rozchodu 1435mm) v kap.5 (Preberanie prác)… Boli prekročené medzné prevádzkové odchýlky v nejakom parametri, alebo neboli? Taktiež pri tomto treba uviesť, že vo vyhl. č.350/2010 MDPT, platnej od 15.9.2010 sú v prílohe č.11 explicitne uvedené prípady, v ktorých sa výhybky nemôžu ponechať v prevádzke bez osobitných bezpečnostných opatrení. Aj ostatné požiadavky uvedené v tejto vyhláške sledujú, aby železničná vlečka a jej usporiadanie bolo bezpečné. Najlepšou zárukou potvrdzujúcou kredit odbornej firmy je špecifikovať a dohodnúť sa na prebratí osobnej zodpovednosti za bezpečnosť železničnej prevádzky. Tu je dôležité si určiť kedy a za akých podmienok preberá tá firma osobnú zodpovednosť.
Ako to robíme my? Klikni na našu ponuku.
Kontrola zmluvne dohodnutých podmienok a kontrola stavu železničnej vlečky prebieha na úrovni preberania prác zaznamenaných v stavebných denníkoch a čítania vyhodnocujúcich správ z podrobnej diagnostiky. Tu sa netreba báť pýtať sa a nechať si objasniť veci, ktoré sú vám nezrozumiteľné.
Ak diagnostiku a údržbu železničnej vlečky si robíte sami, potom je veľmi dobrou kontrolou nechať si urobiť raz za čas aj technický audit od externej firmy, aby ste mali informácie aj od iných ľudí, nie len od svojich.